logo logo

5 Tips om jouw lichaam in balans te krijgen door gezonde voeding

We kennen allemaal wel eens het gevoel van futloos zijn en geen energie hebben. Dit gevoel kan verschillende oorzaken hebben. Enerzijds kan het te maken hebben met stress (door werk en gezin) maar anderzijds kan het ook doordat je je lichaam een beetje verwaarloost hebt. Wanneer je een lange tijd niet naar de signalen van je lichaam luistert, kom je steeds meer in een neerwaardse spiraal. Eén van de oorzaken van deze disbalans kan je voeding zijn.

Mijn motto is: Eet je energiek
Zorg dat je je energieniveau weer op peil brengt door die dingen te eten die energie produceren. Het lichaam heeft dus voedingsstoffen nodig om ons in beweging te brengen. Activiteiten zoals bewegen, studeren of een vergadering bijwonen vereisen een goede aanvoer van voedingsstoffen. Voedingsstoffen die je de meeste vitaliteit geven zijn producten die veel B-vitaminen bevatten, producten die de verbranding verhogen, vitaminen C en mineralen. Complexe (ofwel langzame koolhydraten) zorgen voor evenwichtige verdeling van jouw energie en voorkomt dipjes.

Ik wil je dan ook 5 tips geven om jouw lichaam in balans te krijgen door gezonde voeding, zodat je weer energie hebt voor andere dingen.

Tip 1: eet voldoende verse producten.

Eet voldoende fruit, (rauwe) groenten, bonen, kiemen....etc. Deze producten zitten vol met de juiste voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Deze voedingsstoffen worden volledig en efficient gebruikt door je lichaam. Wanneer je een flinke steak eet, heeft je lichaam uren nodig om het te verteren en zorgt dus dat je lichaam in een neerwaardse spiraal komt.

Balans lichaam door gezonde voeding

Tip 2: eet volkoren producten en hele granen.

In volkorenproducten zoals zilvervliesrijst, havervlokken, gierst, boekweit zit volop vitaminen B. Deze vitaminen zijn verantwoordelijk voor meer energie. De 'witte' granen (gepelde granen) hebben dit voordeel niet en bevatten weinig voedingsstoffen.

Tip 3: zorg dat je regelmatig eet.

Zorg dat je ongeveer 5 maaltijden per dag eet i.p.v. drie maaltijden of zelfs minder. Hiermee houd je je bloedsuikerspiegel in balans. Dit voorkomt dippen in je energiepeil. Geeuw-honger is een teken van een te lage bloedsuikerspiegel en geeft aan dat je te lang niet gegeten hebt.

Tip 4: eet geen (heel weinig) geraffineerde suikers

Deze geraffineerde suikers (zoals frisdrank, fabrieksvoeding, koekjes en snoepjes) beroven je lichaam van de mineralen en de B-vitaminen die je juist zo hard nodig hebt om energie te produceren. Dit voedsel is echt de doodsteek voor mensen die op zoek zijn naar meer energie. Kijk eens wat jij eet aan geraffineerde suikers op een dag en breng het eens terug naar de helft en probeer dit eens uit voor een week. De week daarna eet je de helft van de helft, enzovoort. 

Tip 5: drink voldoende water

Een tekort aan water merk je onmiddelijk aan je energiepeil. Een sloom gevoel, fysieke moeheid en een afnemende concentratie. Uitdroging zorgt ervoor dat je naar snelle suikers verlangt. Zorg dat je ieder uur een flink glas water drinkt. Acht glazen over de dag is voldoende.

Wanneer je deze tips opvolgt dan zul je merken dat je energiepeil omhoog gaat en dat je weer energie hebt voor de hele dag. Ik ben benieuwd of deze tips jou helpen om je beter in balans te voelen.